۱۳۸۸ تیر ۱۳, شنبه

تونل تاریخی / تونل سرنوشت

من شرایط وجود آمده بعد از انتخابات را به تونلی تشبیه می کنم. از یک طرف تونل ، قطار اصلاح طلبی ، با سلایق مختلف ، وارد تونل شده و از طرف مقابل ، قطار ولایت مداران به سمت قطار اصلاح طلبی حرکت می کند. در این تونل ظلمانی ، افرادی وجود دارند که هیچ گاه ، سوار هیچ کدام از این دو قطار نشدند یا به تناوب سوار یکی از آن دو بوده اند و هیچ گاه مشخص نبوده که مرام سیاسی آنها ، چه بوده و به کدام گروه وابسته تر بودند. این لحظه ، لحظه ی سرنوشت سیاستمداران دو رو است. چون دیگر کار از چرخش میان این دو ، و نوبتی سوار شدن قطار ها گذشته. دو گروه مستقیم و غیر مستقیم به یکدیگر تاخته اند و شدید هم تاخته اند. اخباری که دو گروه می دهند ، ذره ای به هم شباهت ندارد و هیچ گروهی تن به خواست گروه دیگر نمی دهد.
آقای رفسنجانی و افراد وابسته به تیپ ایشان ، از گروه هایی هستند که نحوه عمل سیاسیشان ، رو به انقضا است. البته در این برهه ی زمانی. دیگر نمی شود یکی به نعل و یکی به میخ زد. این زمانی است که افراد باید سوار یکی از دو قطار شوند . اگرچه به نظرم این تیپ افراد ، با اتصال به هیچ کدام قطار ها ، نخواهند توانست سالم از این مهلکه بیرون بیایند و مطمئنن تاوان دو رویی سیاسی خود را پس خواهند داد.
باید دید که از تونل سرنوشت ، کدام یک از این دو قطار بیرون می آیند . حدسش مشکل است ، اما می توان گفت ،که فقط یک قطار از این تونل سالم بیرون می آید. و آن قطار ، مسلما از روی لاشه ی قطار دیگر رد شده است

5 نظرات:

tafa گفت...

والا تحلیل برای من که فعلاً سخته
تحلیل بر اساس مجموعه اطلاعات است
الان اخبار زیادی میرسه که درست یا نادرست بودنش تأثیر زیادی داره

tafa گفت...

البته فکر میکنم بازی الان فرق کرده../ اصلاح طلبان امروز با دیروز تفاوت دارند، فکر میکنی الان دیگه خودشون هم دیگه به اصلاحات امید دارند؟ دعوا عوض شده و سخت
واینکه این وسط کسی مثل رفسنجانی یک طرف دعوا رو انتخاب کنه هم بعیده و هم مفید نیست/ شاید کمی باید صبر کرد، صبر به همراه تقویت و سامان دهی طرفداران

ZoHrE گفت...

امیدوارم زودتر یکی از این قطارها بیرون بیاد و تکلیف همه روشن بشه
دقیقن یکی از بدترین قسمتا همون یکی نعل و یکی به میخ زدنه که گفتی و اینکه مجبورند موضعشون رو روشن کنن خیلی خوبه حتا اگر همه شون سوار قطار بده باشن
;)

Amirz گفت...

من فکر می کنم همیشه افرادی وجود دارند که مسلک رمز و راز را پیشه ی خود بدانند و به اصطلاح انگلیسی رفتار کنند. با کمی مطالعه متوجه خواهیم شد که در دنیای سیاست ، صداقت مطلق وجود ندارد و صادق ترین سیاستمداران نیز پیچ و تاب خاص خود را دارند. ولی در کل من هم صداقت را بر همه چیز برتر می دانم و این مسائلی که تو عنوان کردی در مورد اجتماع و جامعه بسیار بسیار حیاتی است.

به من هم سری بزن

مصطفی موسوی گفت...

من نظری ندارم
منظورم اینه که نمیدونم کار خوبی میکنه یا نه
ولی این درسته که بعد از 23 خرداد طرز فکر اجتماعی تو ایران دو پاره شده
دو قطب کاملا مخالف که به هیچ وجه راهی برای مصالحه بینشون نیست