۱۳۸۸ مرداد ۵, دوشنبه

سوالی از اغتشاشگران!

امروز کم تر کسی است که انقلاب سال 57 را پرشور نداند. انسان هایی از طبقات مختلف اجتماعی در این حادثه ی بزرگ تاریخی حضور داشتند . از شعار های اصلی آن ها ، مبارزه با استعمار و استقلال از قدرت های بزرگ و ... بود . این را تاریخ گواهی می دهد
ولی نکته ی قابل ذکر این است که بسیاری از انقلابیون سال 57 ، 20 30 بعد از انقلاب کردنشان، مدعی شدند که انقلاب سال 57 محصول اندیشه ی غرب و شرق بود تا ایران را از پیشرفت عظیمی که در حال وقوع بود ، عقب بیاندازد . آنها می گویند که حتی شبکه ی رادیویی بی بی سی ، متعلق به دولت انگلستان ، به صدای انقلابیون ایرانی بدل شده بود . انگلستانی که مواضعش به ظاهر با انقلاب ایران در تضاد بود.
امروز کم تر کسی است که جنبش بعد از انتخابات ایران را پرشور نداند. انسان هایی از طبقات مختلف اجتماعی در این حادثه ی بزرگ تاریخی حضور داشتند اما دیگر شعارشان مبارزه با استعمار و استقلال اقتصادی نبود . این را نیز تاریخ گواهی می دهد.
از آن جایی که نژاد ایرانی ، علاقه ی مفرطی به تکرار تاریخ و تکرار اشتباهاتش دارد ، سوالی برایم پیش آمده که امیدوارم دوستان جوابی به من بدهند .
انقلاب ایران ، شعاراصلیش مبارزه با استعمار و آمریکا و انگلیس تلقی می شد اما انقلابیونش سالها بعد مدعی شدند که این انقلاب طرح و برنامه ی آمریکا و انگلیس بوده است . آن ها امروز رادیو بی بی سی را صدای انقلابیون آن زمان می دانند که به گفته ی آنها ابزاری بود برای برای به قهقرا کشیدن ایران در حال پیشرفت . حال آن که جنبش فعلی نه تنها شعار مبارزه با استعمار نمی دهد ، بلکه خواستار بهبود روابط با غرب است . و امروز نه فقط رادیو بی بی سی ، که صدها کانال تلویزیونی آنلاین و ماهواره ای نیز صدای مردم معترض ایران را به گوش جهان می رسانند. اگر آن روز رادیو بی بی سی یاور انقلابیون بود ، امروز توییتر تعمیراتش را به خاطر مردم ایران تعطیل می کند . اگر آن موقع مسئولان رسمی کشورهای غربی ، به طرفداری از معترضین نمی پرداختند ، امروز علنا مشغول این کارند.
با احتساب این شرایط ، چه دلیلی دارد که معترضین امروز ، 20 سال دیگر نگویند که این جنبش را انگلیس و آمریکا راه انداختند تا ایران را از مسیر پیشرفت خارج کنند ؟ وقتی آن انقلابیون ، علیه آمریکا شعار می دانند و چند سال بعد گقتند که انقلاب کار آمریکا بود ، معترضین امروز که یک شعار هم علیه آمریکا نمی دهند ، که هیچ ، بلکه از حمایت لفظی و نصفه و نیمه ی آمریکا هم بر خوردارند ، چرا چند سال دیگر این حرف را نزنند ؟
چه اطمینانی به من می دهید که 20 سال بعد ،معترضین امروز نگویند که جنبش سال 88 ، کار انگلستان بود و بی بی سی ؟


ترسانم از تکرار کمدی وار تاریخ

5 نظرات:

نویسنده مهمان گفت...

شک کردن همیشه راحته

میثم الله‌داد گفت...

من فکر می‌کنم ایرانی‌ها از همه مهم‌تر توهم دارند. یک توهم تاریخی که اتفاقاً رهبران آن‌ها در دامن زدن به این مسأله ید طولایی دارند.
توهم دشمن پروری
چطوره که خودمون باشیم؟ چطوره کاری نداشته باشیم که بی بی سی یا رهبر چی می‌گن؟ چطوره که ببینیم چی می‌خواهیم؟ ببینیم چه بلایی داره سرمون می‌آد؟ رهبر یه حرفی زد که من داشتم شاخ در می‌آوردم.
گفت: «مردم ما ثابت کردند که اگر دشمنان حرفی بزنند، هر چند حرف دشمنان با حرف آن‌ها یکی باشد از آن فاصله می‌گیرند».
این یعنی اوج فاجعه! یعنی ما باید ببینیم دشمن چی می‌گه، هر چی گفت ما برعکسش عمل کنیم. یعنی ما خودمون مغز نداریم. یعنی حرکتمون رو بر اساس حمایت یا عدم حمایت دشمن تنظیم می‌کنیم. اگر دشمن بگه مواظب باش نیافتی توی چاه، باید با مخ بری توی چاه. چون دشمنه.

ZoHrE گفت...

چند تا نکته
اول اینکه تیتر شما شده حکایت سری اولی که من عکس گذاشتم
نوشتی سوال از اغتشاگران و ننوشتی سوال از معترضان و یا مخالفان
نکته دوم گفتی نکند انقلابیون این روزها سی سال بعد بگویند این وقایع اتفاقی بود برای توقف پیشرفت ایران
مخالفم
ما الان در حال پیشرفتی آنچنان عظیم نیستیم ولی موافقم که اگر سی سال پیش پیشرفتمان متوقف نمی شد و جنگ کمر کشور را نمی شکست الان جای دیگری بودیم
و نکته سوم
به قول چند پست قبلی خودت : چه چیزی داریم که از دست بدهیم؟

ناشناس گفت...

hanooz chandan modati az in "jonbesh" nagzashte o man az yeki do nafar ye hamchin ezhaare nazario shenidam!

Magic Flute گفت...

تصور من اینه که ما قرار نیست دنبال یه اتفاق مثه انقلاب 57 باشیم... موضوع اینه که مطالبات تاریخی ما بعد از 30 سال زنده شد و به هر ترتیب داریم تجربه کسب می کنیم ، هر چند هزینه زیادی دادیم و می دیم. باید بدونیم حرکت های قبلی ما چه ایرادی داشته؟ چرا ما بعد از 100 و با وجود انقلاب مشروطه به این شکل دور از خواسته های ابتدایی هر انسان آزادی هستیم . چطوره که واسه هر پدیده های دنبال یک دلیل لازم و کافی نباشیم و معتقد به مجموعه ای از دلایل باشیم که موثر هستند . مثلا اینکه رضایت کشور های غربی به ایجاد یک تغییر در ایران مکمل نارضایتی داخلی بود و منجر به انقلاب 57 شد...