۱۳۸۸ مرداد ۱۰, شنبه

اعتراف جان می دهد

چند روز پیش یکی از کارشناسان بی بی سی فارسی مطلب جالبی را بیان کرد. برداشت شخصی من از حرف هایش این بود:
اگر ما در جو 30 سال به قبل ایران زندگی می کردیم ، چه چیز هایی ما را تهییج می کرد ؟ روشنفکران ؟ تلویزیون ؟ رادیو ؟ فکر نمی کنم . شاید برای روزگار ما مسخره به نظر برسد ، اما تاثیر فتوای دو جمله ی ای میرزای شیرازی ، از همه ی اینهادر آن زمان برو تر بوده است . در واقع یک قشر سنتی ، عامل تهییج افکار عمومی شده ، و موجی به چه بزرگی را به وجود آورده است .
نکته ی مهم اینجاست که الان چه چیز هایی مردم را تهییچ همومی می کند ؟ فتوای علما ؟ خیر ، اگر آیت الله منتظری که مورد توجه بسیاری از مردم است ، امروز فتوای تحریم کالا صادر کند ، چه کسانی با او همراه می شوند ؟ مسلما بسیار کم تر از یاران میرزای شیرازی . اگر آیت الله مکارم شیرازی هم کاری مشابه بکند ، باز هم جز طیفی خاص ، از او حمایت نخواهند کرد . در واقع این اعلام فتوا ( جز در مورد یاران مسلح آیت الله خامنه ای ) دیگر نخواهد توانست ، آن تهییج عمومی را بر عهده بگیرد . آن اثر اجتماعی را.
***
اقدامات مهیج ، تاریخ مصرف دارند. تاریخ شرکت بیمه نیست . هیچ اطمینانی نیست که روش قبل شما برای به هیجان در آوردن مردم ، حالا نیز کارساز باشد. واقعیت آن است که تاریخ مصرف اعترافات گذشته است . حتی اگر فردا موسوی خود را به دادگاه معرفی کند و در یک برنامه ی زنده ی تلویزیونی فریاد بزند که برادران ، خواهران ! من از بنیاد سوروس پول گرفتم ! باز هم این اقدام توانایی تهییج مردم را ندارد. حتی اگر یک یک کلمات اعتراف کنندگان ، واقعیت داشته باشد. چون این اقدام سالها و به شکل روتین انجام شده ، و در موارد قبلی نادرستی اش برای مردم ثابت گردیده است. به عبارت بهتر هیچ تفاوتی میان پخش یا عدم پخش این اعترافات وجود ندارد ، زیرا در آرایش دو قطبی ایجاد شده ، تغییری روی نمی دهد .
راحت بگویم برادران گرامی . این عمل برای مردم نماد دروغ است ، حتی اگر سراسر واقعیت باشد. پس بهتر است دنبال دروغ های جدید باشید.تاریخ جواب این یکی دروغتان را داده است.

6 نظرات:

tafa گفت...

ممنون

سرهنگ گفت...

در تایید فرمایش شما ، گفته اند به یک همچین دادگاهی مرغ پخته هم میخندد

ناشناس گفت...

چقدر به موقع نوشتی
بی تاثیر نیست البته ، هنوز خیلیا رو میشناسم باور میکنن این جور نمایشهارو
.
تاسف ،، تاسف بیشتر برای اونها که باور میکنن نه اونها که این برنامه ها رو ترتیب میدن
.
اعلام فتوا ( جز در مورد یاران مسلح آیت الله خامنه ای ) دیگر نخواهد توانست آن تههیج عمومی را در بر بگیرد
.
این جمله شاهکاره و این عبارت یاران مسلح آیت الله خامنه ای فکر میکنم باید به اسم خودت ثبتش کنی
.
ارداتمند مصطفی
.

.

فرناز گفت...

دروغه همش دروغه
حنای این دولت دیگه رنگ نداره

حدیث علی مدد گفت...

می بینی! حتی موقع اعتراف سرخ هم نمی شن!

ZoHrE گفت...

دقت کن به تفاوت چهره قاضی و متهمین ... آخه اینا معتقدن ایمان آدمها و خوبی و بدیشون روی چهره شون اثر داره .. منم معتقدم ... پس به چهره ها دقت می کنم
خوبه که مجبور نیستم برم توی این دادگاها ... اگر می رفتم نمی تونستم اونجا جلوی گریه خودمو بگیرم
من یه عکاس خبری احساساتیم