۱۳۸۸ مرداد ۱۹, دوشنبه

اندر حکایت انقلاب مخملین

معاون دادستان تهران هم مانند دیگر همپیمانانش ، اعلام کرد که معترضین با خط گیری از کشورهای بیگانه ، سعی در انقلاب مخملین داشته اند. در سرمقاله های روزنامه ی کیهان هم مرتب از جناب جین شارپ و ناتوی فرهنگی و کودتای مخملین سخن گفته می شود. حتی در گروه مقابل هم ، سید محمد خاتمی ، رئیس جمهوری سابق ، اشاره می کند که یک کودتای مخملین علیه مردم صورت گرفته . متهمان نیز در دادگاه مذکور اعتراف می کنند که ما قصد برانداری نرم و انقلاب مخملین داشته ایم.
حال این انقلاب مخملین چیست که همه ، دیگران را به تلاش برای آن متهم می کنند ؟
تا آن جا که من می دانم منظور از انقلاب مخملین تلاش از طریق مسالمت آمیز برای تغییر حکومت یا حاکمان است و معمولا با دخالت نسبتا مستقیم کشور های غربی اتفاق می افتد . این حرکت تا به حال فقط در کشورهای دارای حکومت دیکتاتوری انجام شده و لاغیر.
حال رفقایمان با طرح اینکه انقلابی مخملی رخ داده ، به دو نکته توجه نکرده اند . اول آنکه این اتفاق فقط در جایی می افتد که حکومتش دیکتاتوری باشد. دوم و مهم تر آن که انقلاب مخملی به انقلابی گفته می شود که بدون خشونت باشد ، حالا وقتی می گوییم انقلاب مخملی شده ، پس داریم تاکید می کنیم که این حرکت مسالمت آمیز بوده . پس حالا که مسالمت آمیز بوده ، و به قول شما سپاه نقشی در کشتار مردم در خیابان ها نداشته ، پس چه کسی به مردم شلیک می کرده ؟ اگر باز هم به قول شما تک تیرانداز مجاهدین به دستور بی بی سی این کار را کرده ، پس کجای این کار مسالمت آمیز است ؟ اگر مردم شرکت کننده در انقلاب مخملین ، می خواستند مسالمت آمیز رفتار کنند ( انقلاب مخملین ) پس طبیعتا نمی توانستند بمب شیمیایی در کشور منفجر کنند . یا اسلحه از مرز کردستان وارد کنند. پس انقلاب مخملین و اتهامی چون بمب گذاری دچار یک تناقض آشکارند .یک جنبش مخملین بنا به تعریف مسلح نیست . پس یا این انقلاب ، مخملین نیست ، یا مسالمت آمیز است. جمع ضدین غیرممکن است ....
در نقطه ی مقابل سخن جناب خاتمی هم دچار همین تناقض است. اگر شما معتقدید که این کشتار مردم را ، دولت و حکومت و سپاه ، سازماندهی کرده ، پس چگونه مدعی هستید یک کودتای مخملین علیه مردم صورت گرفته ؟ دیگر باید چه اتفاقی بیفتد که کودتای غیر مخملی محسوب شود ؟
اگر تعریف من از انقلاب مخملی درست باشد ، رفقا دچار یک اشتباه تئوریک شده اند . یک اشتباه منطقی .

3 نظرات:

شهرام گفت...

تغییر تعریف واژه ها سالهاست که برای ما روشی آشناست
واژه های مثل آزادی دموکراسی و... هم همین سرنوشت را داشته اند
.
لینکت کردم

نویسنده مهمان گفت...

مظنه ی مخمل چنده این روزا؟

....

راستی این کلمه ی تایید رو واسه کامنت بردار
خیلی رو مخه
مخه را به ضم میم بخوانید

مصطفی موسوی گفت...

میخونمت همیشه رفیق
یه کامنت هم یه جا داشتی در رابطه با چین خیلی عالی بود